Folytatódik a Ferenciek tere felújítása, változik a felszíni közlekedés forgalmi rendje
2013. február 9-étől, szombattól a “Belváros Új Főutcájának kiépítése II. ütem” projekt keretében a Ferenciek terén megkezdődik a gyalogos és a korábbi közúti aluljárók átépítése, amely a környék felszíni közlekedésének az eddigieknél jelentősebb korlátozásával jár.
A munkavégzés miatt jelentős változásra kell számítani a környék forgalmában várhatóan május elejéig. A szombattól bevezetendő lezárásnál kisebb mértékű forgalomkorlátozásra sajnos nincs módunk, hiszen a megszűnő aluljáró födémje cserére szorul, a munkaterület mellett pedig a mai 6 helyett maximum 3 sáv fér el, ezért kérjük az erre közlekedők türelmét és megértését.
Változások a közúti közlekedésben:
Budáról Pest felé:
- Az Astoria irányában a Ferenciek terén, a munkaterület mellett mintegy 100 méteres szakaszon födémépítési munkálatok miatt csak egyetlen forgalmi sáv marad, amelyet az autóbuszok és a többi közúti jármű közösen használhatnak.
- A közúti torlódások csökkentése érdekében az autósok számára az Astoria irányában lehetséges kerülőútvonalként biztosítjuk az Erzsébet híd pesti hídfője és a Szép utca között a Váci utca – Irányi utca – Reáltanoda utca – Szép utca kerülő útvonalat, ennek érdekében a Váci utcát ismét megnyitjuk tehát a Március 15. tér felől. Az Irányi utca a Reáltanoda utca fele ismét egyirányú lesz. A kerülőút forgalmában azonban várhatóan torlódásokra kell számítani. Javasoljuk, hogy aki teheti, az Erzsébet híd helyett más hidat válasszon a Budáról Pestre történő átkelésre; különösen Dél-Buda és a Budaörsi út irányából a Petőfi hidat vagy Rákóczi hidat javasoljuk.
- A gépjárművezetőket arra kérjük, hogy a balesetveszély elkerülése érdekében fokozottan figyeljenek a 30 km/órás sebességkorlátozás betartására, és segítsék az autóbuszok áthaladását az egysávos szakaszon. Az autóbuszok számára a Ferenciek tere megállóhelyig lesz autóbuszsáv kijelölve. Felhívjuk az autósok figyelmét, hogy az addigra megmaradt egyetlen sáv és a buszsáv összeágazásánál a Ferenciek terén a buszoknak elsőbbségük lesz az autóforgalommal szemben. Kérjük az autósokat fokozottan óvatosan vezessenek!
Pestről Buda felé:
- Buda felé az építési terület mellett változatlanul két forgalmi sávon haladhat a közúti forgalom a korábbi buszfolyosó sávjaiban kialakított területen. A belső forgalmi sávot azonban kizárólag a személygépjárművek használhatják.
- Az ideiglenes forgalomkorlátozások miatt a Budáról Pestre közlekedők számíthatnak közúti torlódásra, amely az Erzsébet híd és a Hegyalja út forgalmát is érintheti, elsősorban a csúcsidőszakokban. Ezért kérjük a gépjárművezetőket, hogy aki teheti, válasszon más útvonalat, vagy használja a tömegközlekedési eszközöket.Változások a tömegközlekedésben:
Mivel a Ferenciek terénél a buszsáv egy szakaszon megszűnik, sajnos várhatóan késésekre kell számítani az erre közlekedő 5-ös, 7-es, 7E jelzésű, 8-as, 112-es, 173-as, 173E jelzésű, 178-as, 233E jelzésű, valamint 239-es autóbuszok közlekedésében. Az időveszteséget igyekszünk a tömegközlekedés lehető legnagyobb mértékű előnyben részesítésével csökkenteni, mindazonáltal kérjük utasainkat, hogy aki teheti, válassza Dél-Buda felől a kiskörúti villamosokat (47-es, illetve 49-
es), Buda belső és hegyvidéki területei felől az M2-es metrót. Az egysávos szakaszon az autóbuszoknak lesz elsőbbségük az autóforgalommal szemben, ezzel is segítve a lehető leggyorsabb tömegközlekedést.
A fent felsorolt járatok Astoria irányú Ferenciek tere M megállóját a jelenleginél további 20 méterrel hátrébb helyezzük az Erzsébet híd felé, a sávok összefonódásának jobb forgalomtechnikai kialakítása miatt.
Változások a gyalogos közlekedésben:
Véglegesen megszűnik a Kossuth Lajos utca Szép utcai torkolatában kijelölt gyalogátkelőhely, helyette a tőle 70 méterre lévő Semmelweis utcai átkelőhely használatát javasoljuk. A végleges forgalmi rendben új gyalogátkelőhely létesül majd a korábbi két zebra között.
Az Európai Unió pénzügyi támogatásával az V. kerületi Önkormányzat beruházásában, a Fővárosi Önkormányzat és a BKK együttműködésével megvalósuló Belváros Új Főutcája projekt második szakaszának célja, hogy a Ferenciek tere és környékének átalakításával egy sokkal élhetőbb, tisztább és vonzóbb belvárosi környezetet alakítson ki, hogy ez a terület is végre méltó részévé váljon a főváros turisztikai és rekreációs övezetének. A projekt első szakaszának keretében már korábban megújult a “Főutca” két szakasza, a Ferenciek terének és környékének felszínrendezését biztosító projekt során pedig végre össze is forr egymással a két szakasz. A Ferenciek terén a jelenlegi soklépcsős, kényelmetlen aluljárók helyett a felszínen kelhetnek majd át a gyalogosok és a kerékpárosok, és a 15-ös és 115-ös buszoknak sem kell aluljárókba hajtaniuk. A látássérültek átkelését korszerű, jól érzékelhető taktilis jelzések segítik majd. A gyalogosok számára további segítséget jelent, hogy lényegesen nagyobbá válik majd a metró aluljáró területe, mert az átépítésre kerülő Y közúti aluljárót hozzákapcsolják, a jelenlegi gépjárműforgalom megszűnésével pedig új, vonzó közlekedési és vásárlási lehetőségek nyílnak a gyalogosok és a kerékpárosok számára. A Ferenciek tere kizárólag közúti csomópont helyett ismét városi tér is lesz.
A Ferenciek tere és a Március 15. tér felújításáról szóló korábbi cikkünk ezen a linken elérhető: http://www.bkk.hu/2012/11/a-marcius-15-ter-es-a-ferenciek-tere-atepitese-miatt-forgalomkorlatozasokra-kell-szamitani-a-belvarosban/