A „Belváros új Főutcájának kiépítése – II. ütem – Ferenciek tere és környéke rehabilitációja” projektnek köszönhetően rengeteg újítással találkozhatunk, amelyek megkönnyítik a mindennapjainkat. A projekt során a Ferenciek tere és a környező utcák mellett a Március 15. tér is megújult.
A projekt során elvégzett munkálatok:
- Összesen több mint 35 ezer négyzetméternyi területet újítottunk meg, amelynek majdnem a fele gyalogos-, hozzávetőlegesen 1500 négyzetméter pedig zöld terület.
- Ferenciek tere aluljáróban a mozgáskorlátozottakat kiszolgáló liftet
építettünk be. - Március 15. téren kialakítottunk egy új Erzsébet hídi le- és felhajtót.
- Erzsébet híd alatti parkolók területét rendeztük.
- Az autós Y aluljárót megszűntettük és új zebrákat létesítettünk.
- A Ferenciek téri aluljáró tisztább, tágasabb és kulturáltabb lett, amely
energiatakarékos LED világítást kapott. Szándékunk szerint ez egyben
Budapest első, üzemidőn kívűl zárva tartó aluljárója lesz. - Energiatakarékos közvilágítási hálózat építettünk ki.
- A projektben közel száz új hulladékgyűjtőt és több mint félszáz új padot
helyeztünk ki a területre. - A felszíni fizetős parkolók felújításával és újak kialakításával több, mint
180 parkolóhely áll rendelkezésre.
A projekt eredményei:
- A felszíni átalakításoknak köszönhetően a Ferenciek tere újra köztérként működik, csak a közösségi közlekedés keresztezi majd a jövőben.
- Új városi találkozópontok is létesültek.
- A környékbeli utcák zaj- és légszennyezettsége is jelentősen csökken.
- A turisták segítésével, kedvezőbb parkolási lehetőségekkel a Belvárosban
szolgáltatók és a kereskedők forgalma is növekedhet. - A Városháza utca újra védett övezetté vált és az autósok helyett újra a
lakók vehetik birtokba a Városháza utcát és környékét. - A Petőfi Sándor utcai autós rámpát megszüntettük és az utca újra teljes
hosszában végigautózható, mivel a Brit Nagykövetség előtti süllyedő
oszlop is megszűnt.
A projekt számokban (Ferenciek tere és Március 15. tér összesen):
Eredeti érték |
Létrejövő érték |
Változás %-ban |
||
Közterületi fák száma |
db |
72 |
99 |
38% |
Fejlesztés során elhelyezett padok száma |
db |
21 |
55 |
162% |
Fejlesztés során elhelyezett hulladékgyűjtők száma |
db |
49 |
96 |
96% |
Közvilágítás kandelláber |
db |
36 |
68 |
89% |
Fejlesztés során elhelyezett parkolásgátlók száma |
db |
487 |
234 |
-52% |
Fejlesztés során elhelyezett süllyedő pollerek száma |
db |
1 |
2 |
100% |
Fejlesztés során létrejött szökőkutak |
db |
1 |
1 |
0% |
Öntözőberendezés |
db |
4 |
8 |
100% |
Fontosabb megállapítások:
- 38%-kal emelkedett a közterületen elhelyezett fák száma,
- 34 db-bal több pad áll a járó-kelők rendelkezésére, mint a projekt megvalósulása előtt,
- majdnem duplájára nőtt a hulladékgyűjtők száma,
- felére csökkent azonban a parkolásgátlók száma.
A projekt során érintett fontosabb felületi változások számokban(Ferenciek tere és Március 15. tér összesen):
Eredeti érték |
Létrejövő érték |
||
Csillapított forgalmú utca nagysága |
m2 |
0 |
2705 |
Gyalogos felületek |
m2 |
13662 |
14913 |
Közúti felületek |
m2 |
16372 |
14677 |
Felszíni fizetős parkolók |
m2 |
2039 |
2017 |
Fontosabb megállapítások:
- közel 35 ezer négyzetméternyi terület újult meg,
- A projektnek köszönhetően 2705 négyzetméternyi új, csillapított forgalmú utcafelület jött létre,
- 1251 négyzetméterrel több gyalogos felületet hoztunk létre,
- közel 1700 négyzetméterrel kevesebb lett a közúti felület.
A projekt során használt burkoló anyagok mennyisége (Ferenciek tere és Március 15. tér összesen):
Eredeti érték (négyzetméterben) | Létrejövő érték (négyzetméterben) | |
beton térkő |
6183 |
6256 |
természetes kő |
190 |
7866 |
egyedi burkolat |
0 |
2450 |
aszfalt |
25194 |
14658 |
zöldfelület |
1727 |
1832 |
Fontosabb megállapítások:
- A projekt során alig 1%-kal növekedett csak a beton térkő felület mennyisége,
- Jelentősen, több mint 7600 négyzetméterrel növekedett azonban a természetes kő burkoló anyagok felülete,
- Közel felére csökkent az aszfalt felület is,
- Több mint 100 négyzetméterrel pedig növekedett a zöldfelület nagysága.
A 2012 novemberében elindult Belváros Új Főutcájának kiépítése II. ütem projekt összköltsége 3 658 694 329 Ft volt,amely Európai Unió és a Magyar Állam pénzügyi támogatásával valósult meg.