A „Belváros új Főutcájának kiépítése – II. ütem – Ferenciek tere és környéke rehabilitációja” – 2014. március 13.

A  „Belváros új Főutcájának kiépítése – II. ütem – Ferenciek tere és környéke rehabilitációja” projektnek köszönhetően rengeteg újítással találkozhatunk, amelyek megkönnyítik a mindennapjainkat. A projekt során a Ferenciek tere és a környező utcák mellett a Március 15. tér is megújult.

A projekt során elvégzett munkálatok:

  • Összesen több mint 35 ezer  négyzetméternyi  területet újítottunk  meg, amelynek majdnem a fele gyalogos-, hozzávetőlegesen 1500 négyzetméter pedig zöld terület.
  • Ferenciek tere aluljáróban a mozgáskorlátozottakat  kiszolgáló liftet
    építettünk be.
  • Március 15. téren kialakítottunk egy új Erzsébet hídi le- és felhajtót.
  • Erzsébet híd alatti parkolók területét rendeztük.
  • Az autós Y aluljárót megszűntettük és új zebrákat létesítettünk.
  • A Ferenciek téri aluljáró tisztább, tágasabb és kulturáltabb lett, amely
    energiatakarékos LED világítást kapott.  Szándékunk  szerint ez  egyben
    Budapest első, üzemidőn kívűl zárva tartó aluljárója lesz.
  • Energiatakarékos közvilágítási hálózat építettünk ki.
  • A projektben közel száz új hulladékgyűjtőt és több mint félszáz új padot
    helyeztünk ki a területre.
  • A  felszíni fizetős parkolók felújításával és újak kialakításával több, mint
    180 parkolóhely áll rendelkezésre.

A projekt eredményei:

  • A felszíni átalakításoknak köszönhetően a Ferenciek tere újra köztérként működik, csak a közösségi közlekedés keresztezi majd a jövőben.
  • Új városi találkozópontok is létesültek.
  • A környékbeli utcák zaj- és légszennyezettsége is jelentősen csökken.
  • A turisták segítésével, kedvezőbb parkolási lehetőségekkel a Belvárosban
    szolgáltatók és a kereskedők forgalma is növekedhet.
  • A  Városháza utca újra védett övezetté vált és az autósok helyett újra a
    lakók vehetik birtokba a Városháza utcát és környékét.
  • A Petőfi Sándor utcai autós rámpát megszüntettük és az utca  újra teljes
    hosszában végigautózható, mivel a  Brit Nagykövetség előtti süllyedő
    oszlop is megszűnt.

A projekt számokban (Ferenciek tere és Március 15. tér összesen):

 

Eredeti érték

Létrejövő érték

Változás %-ban

Közterületi fák száma

db

72

99

38%

Fejlesztés során
elhelyezett padok száma

db

21

55

162%

Fejlesztés során elhelyezett
hulladékgyűjtők száma

db

49

96

96%

Közvilágítás kandelláber

db

36

68

89%

Fejlesztés során elhelyezett
parkolásgátlók száma

db

487

234

-52%

Fejlesztés során elhelyezett
süllyedő pollerek száma

db

1

2

100%

Fejlesztés során létrejött
szökőkutak

db

1

1

0%

Öntözőberendezés

db

4

8

100%

Fontosabb megállapítások:

  • 38%-kal emelkedett a közterületen elhelyezett fák száma,
  • 34 db-bal több pad áll a járó-kelők rendelkezésére, mint a projekt megvalósulása előtt,
  • majdnem duplájára nőtt a hulladékgyűjtők száma,
  • felére csökkent azonban a parkolásgátlók száma.

A projekt során érintett fontosabb felületi változások számokban(Ferenciek tere és Március 15. tér összesen):

Eredeti érték

Létrejövő érték

Csillapított forgalmú utca nagysága

m2

0

2705

Gyalogos felületek

m2

13662

14913

Közúti felületek

m2

16372

14677

Felszíni fizetős parkolók

m2

2039

2017

Fontosabb megállapítások:

  • közel 35 ezer négyzetméternyi terület újult meg,
  • A projektnek köszönhetően 2705 négyzetméternyi új, csillapított forgalmú utcafelület jött létre,
  • 1251 négyzetméterrel több gyalogos felületet hoztunk létre,
  • közel 1700 négyzetméterrel kevesebb lett a közúti felület.

A projekt során használt burkoló anyagok mennyisége (Ferenciek tere és Március 15. tér összesen):

  Eredeti érték (négyzetméterben) Létrejövő érték (négyzetméterben)
beton térkő

6183

6256

természetes kő

190

7866

egyedi burkolat

0

2450

aszfalt

25194

14658

zöldfelület

1727

1832

Fontosabb megállapítások:

  • A projekt során alig 1%-kal növekedett csak a beton térkő felület mennyisége,
  • Jelentősen, több mint 7600 négyzetméterrel növekedett azonban a természetes kő burkoló anyagok felülete,
  • Közel felére csökkent az aszfalt felület is,
  • Több mint 100 négyzetméterrel pedig növekedett a zöldfelület nagysága.

A 2012 novemberében elindult Belváros Új Főutcájának kiépítése II. ütem projekt összköltsége 3 658 694 329 Ft volt,amely Európai Unió és a Magyar Állam pénzügyi támogatásával valósult meg.

PDF Letöltése